Thursday 14 July 2011

SINOPSIS ARTIKEL


APLIKASI KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA : PENGUASAAN GURU DAN KEKANGAN DALAM PELAKSANAAN ( Yahya Othman, PhD, Roselan Baki, PhD )
Artikel ini membincangkan pengajaran bahasa dengan menggunakan komputer merupakan satu kaedah pengajaran. Namun sejauh mana keberkesanannya? Artikel ini mengkaji kekangan yang mengganggu pelaksanaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran pada 87 orang guru bahasa Melayu. Dapatan  kajian  menunjukkan guru-guru mempunyai kursus asas komputer. Namun kurang pendedahan  yang berkaitan  penyediaan  bahan pengajaran multimedia, penggunaan internet dan pembinaan laman web. Di samping itu, kekangan guru dalam menjalankan pengajaran bahasa Melayu berbantukan komputer ialah guru kurang mahir mengendalikan  komputer untuk pengajaran dan pelajar kurang berminat dalam pembelajaran.

2 comments:

  1. Untuk memastikan usaha ini berjaya,setiap guru perlu berusaha untuk memahirkan diri dalam bidang ICT dan bijak memanipulasi keadaan untuk menarik minat murid belajar dalam bidang ini....

    ReplyDelete
  2. pengajaran berbantukan komputer amat penting pada masa kini.guru yang mahir akan mengaplikasi ICT dalam P&P.

    ReplyDelete